Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Filosofi og religion

Filosofi og religion Her kan du dele dine tanker om hva og hvorfor og alt annet du lurer og grubler på. Og snakke om religion.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01.05.15, 09:36
Fru Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Fant en til; og det var i N-Norge... - også det et lydklipp.
http://www.nrk.no/nordland/fylkeslek...g_i_Nord-Norge

Nederst på sida finnes det flere lydklipp ang. slike ting.

Sist endret av Fru Larsen; 01.05.15 kl 09:38
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 10:00
minsinn sin avatar
minsinn minsinn er offline
Blir snart kjent

Medlem siden: Apr 2015
Meldinger: 181
Standard

I Vardø ble det brent nesten 100 som ble dømt for trolldomsutøvelse. Iflg folketroen hadde de også nedgangen til Helvete rett ved, der de pleide å møtes til heksesabbater. Forbausende mange av de dømte kunne gi detaljerte beskrivelse av deres møte med djevelen på sine reiser til heksesabbater. Rettsprotokollene vitner også om en tortur som ble utøvd med en råskap man ellers i historien bare finner i sentral-Europa og til dels i Skottland.

Det er bygd en minnehall for disse ofrene. Den ligger ved kirkegården, og det er en svært spesiell opplevelse å besøke den. I hallen har alle ofrene fått sin minnetavle med tent lys ved. Ved siden av hallen er det et monument som er laget av den canadiske (nå avdøde) skulptøren Louise Burgouise (??? husker ikke helt skrivemåten, men hun er mest kjent for de kjempeedderkoppene hun har laget som står utenfor FN-bygningen) Monumentet i Vardø er en brennende stol omgitt av speil i alle vinkler. Veldig spesielt og symbolistisk. Hele anlegget er en del av Nasjonale turistveger og det er stadig vekk både turister og folk fra nærområdet.

Det er gitt ut en del bøker om heksebrenningen i Vardø, for noen år siden var det en dame som tok doktorgraden i historie ved Univ. I Tromsø på temaer. Liv Willumsen, tror jeg hun het. Og nå nylig har også Rune Blix-Hagen (historieprof. ved Univ i Tromsø) gitt ut bok "Porten til Helvete"om hekseprosessene i Vardø, som altså er de råeste som fant sted i Skandinavia.

Noen menn ble også dømt i disse prosessene, først og fremst samiske noaider, men flest kvinner. Blant annet på rykter om at de hadde satt vondt på ei ku sånn at den sluttet å melke... Det er en grusom historie, men viktig at vi husker den.

Jeg har alltid interessert meg for hekseprosessene. Sikkert blant annet på grunn av den heftige historien jeg har i mitt nærområde. Flere av de som ble brent ble hentet fra den bygda jeg vokste opp i. For et par år siden ble jeg lest bakover i tid, og hun mente jeg har vært gjennom hekseprosesser selv i to runder som pulverheks (noe jeg fortsatt er ) Jeg tror at fragmenter fra tidligere liv kan sitte igjen i enkelte deler av sjela vår, så da er vel ikke den interessen så unaturlig for meg.

I dag ser vi også deler av en hekseprosess, mener jeg, blant annet når vi stadig er vitne til blant annet ivrige journalister som stadig går inn for å avsløre at det vi holder på med er bare triks, lureri og pengegriskhet. Og ikke minst det prinsesse Martha må finne seg i
Gammel 01.05.15, 10:11
Fru Larsen
Guest

Standard

Oi, nå kom jeg på at det jo nettopp var Valborgmesse i Sverige.

Men jeg mener det er noen som feirer den 1. mai også...bl.a i Tyskland.

Det er jo da alle hekser fyker avgårde til Blokksberg på sopelimene sine...

Jeg glemte Sverige-turen, men kanskje det blir en tur til Tyskland, er bare ikke sikker på om det var i natt som var, eller den som kommer....

Noen som vet? Ifall det er litt seint, så kan vi jo ta turen neste år?

Sist endret av Fru Larsen; 01.05.15 kl 10:18
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 11:25
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,136
Standard

Ja det var jo derfor vi satt her inne i natt. Var bare en dekkoperasjon mens vi egentlig fløy rundt på sopelimene. Hahahahaa

MALU 😄
Gammel 01.05.15, 11:31
Fru Larsen
Guest

Standard

Du er jammen meg tøff hvis du satt på sopelime og samtidig skrev på pc/ipad... - eller egentlig sprutgær´n....du må jo holde deg fast med hendene.

Sist endret av Fru Larsen; 01.05.15 kl 11:35
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 12:34
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Standard

Jeg er jo en ekte heks så litt trolldom kan man da! 😄😄

MALU 😄
Gammel 01.05.15, 12:47
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,404
Standard

Har ikke sopelimene sikkerhetsbelte nå til dags???

Det burde finnes en lov mot sånt.
Gammel 01.05.15, 14:43
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Standard

MALU
Vedlagte miniatyrbilder
stick.jpg  

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:33.