Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Filosofi og religion

Filosofi og religion Her kan du dele dine tanker om hva og hvorfor og alt annet du lurer og grubler på. Og snakke om religion.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02.05.15, 22:51
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,190
Question Sterke kvinner?

Jeg skal ikke bløffe på meg at jeg har lest særlig mye i Bibelen. Har vel helst bare bladd litt og har også bladd litt i Koranen. Så jeg kan ikke så veldig mye om det. Men det jeg tenker på, er om det finnes noen store personligheter og/eller viktige kvinner i Bibelen?

I disse tider der dette er viktig i samfunnet ellers, så lurer jeg på om det var noen store og viktige kvinner fra den gangen og som er skrevet om i Bibelen?

MALU
Gammel 02.05.15, 23:04
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,406
Standard

Skal ikke skryte på meg for mye bibelkunnskap jeg heller, så jeg googlet "strong women in the bible".

Her er noe av det som kom opp.
Gammel 02.05.15, 23:11
Fru Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Ja, faktisk, også i Islam mener jeg det er noen sterke kvinner, jeg skal skrive om det litt etterpå, må ha mat i magen...., men det finnes hvertfall sikkert minst 30 kvinner der, som både har fungert som dommere, prester, profeter, det er og hvertfall en heks/trollkvinne kalte man vel henne, der også... Jeg så en film engang om f.eks Ester...hun der var en ordentlig luring...., men jeg må ta det litt senere.

og så googlet jeg litt..., mer enn 30...http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_women_in_the_Biblehttp://en.wikipedia.org/wiki/List_of_women_in_the_Bible

Sist endret av Fru Larsen; 02.05.15 kl 23:36
Svar med sitat
Gammel 03.05.15, 00:16
Fru Larsen
Guest

Standard

Google er greiere enn å begynne å bla selv; Her er det med den trollkvinnen

Saul og Samuel

"Den første kongen i Israel, var kong Saul. Han begynte bra, men gjorde etter hvert det som var ondt i Herrens øyne. Da han startet sin gjerning som konge, gjorde han som Herren hadde befalt. Han utryddet alle spiritister fra landet, de som drev å manet fram de døde. Dette var Herrens befaling. Men senere vendte han seg bort fra Herrens vilje og gjorde mye som var ondt i Herrens øyne.

Hans fall fra Guds vilje blir tydelig når han søker kontakt med åndemanere, de han selv hadde forsøkt å jage bort fra landet fordi Gud hadde befalt han det. ”Da sa Saul til sine tjenere: Finn meg en kvinne som kan mane fram døde, så vil jeg gå til henne og spørre henne! Tjenerne svarte: I En-Dor er det en kvinne som kan mane,” 1. Sam 28:7

Det Saul nå gjorde, var at han kledde seg ut, slik at ingen skulle kjenne han igjen, så gikk han til denne spiritisten i En-Dor. ”Kvinnen svarte ham: Du vet jo selv hva Saul har gjort, hvordan han har utryddet dødningemanerne og spåmennene av landet. Hvorfor setter du da en snare for mitt liv og fører død over meg?” 1. Sam 28:9. Saul klarer å overtale henne til å forsøke å mane fram profeten Samuel. Det som nå skjer er interessant.

Dette var altså en kjent spiritist, likevel blir hun skremt og skriker høyt da hun oppdager at hun har mant fram en død mann, 1. Sam 28:12. Dette var altså ikke noe hun var vant til. Det forteller ganske mye om hennes tidligere aktiviteter. For det andre så refser den avdøde Samuel Saul og sier at han har blitt Guds fiende. Er ikke denne historien et bevis på at åndemaning eller spiritisme virker?

Når Herren advarer i sitt ord mot å søke kontakt med de døde, så er ikke det først og fremst fordi det ikke virker. Det er i mot Hans ord og vilje, og vi gjør oss til Guds fiender ved å søke kontakt og råd hos døde i stedet for å søke Han.

Men når det er sagt så er det tydelig at denne opplevelsen var noe annet enn det denne åndemaneren var vant til. Dette var noe nytt. Selv om hun var kjent for å ha evner til å mane fram døde, så var det ikke det hun hadde gjort, før denne opplevelsen. Det forteller ganske mye om henne og hva andre spiritister opplever.

Dette er den eneste historien i Bibelen hvor vi finner beskrevet at en død person bringes tilbake på denne måten, og da blir det en ubehagelig opplevelse for alle involverte. Også Saul opplever å bli refset og få en dom over seg på grunn av sin ulydighet mot Gud. Denne historien er dermed med å understreke at man ikke skal søke de døde.

Når mennesker maner fram døde i spiritistiske seanser, er det to forklaringer på det som skjer:

1. enten er det bedrageri og humbug
2. eller det er direkte kontakt med onde åndsmakter

Men opplevelsen i En-Dor er noe annet. Kvinnen får beskjed om å mane fram Samuel, men hennes reaksjon kommer ikke før han faktisk står der. Hun trodde dette skulle bli en vanlig seanse, men slik ble det ikke. Det framgår tydelig av teksten at det faktisk er Samuel som prater med Saul. Derfor må vi konkludere med at Gud tillot Samuel å vende tilbake i den hensikt å konfrontere Saul med hans ulydighet.".
Svar med sitat
Gammel 03.05.15, 00:25
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,190
Standard

Hahahahah ja, det var jo litt av en historie.

Og de 7 kvinnene, mye spennende der.

MALU
Gammel 03.05.15, 00:30
Fru Larsen
Guest

Standard

Ja, jeg kjøpte en serie ´Bibelen´for noen år siden (film) - med mange kjente skuespillere (31 timer tilsammen) - masse filmer fra skapelsen, Moses, Abraham, David, Ester, Jesus, ja...masse historier og ganske så mye brutalt også, og mye jeg måtte bare le av (rett og slett fornøyelig); sånn som reaksjonen til Abraham da han fikk vite at kona skulle bli mor på sine oldgamle dager....også hun...utrykket i ansiktet...jaja, hvis du sier det så......og så var hun vel rundt 90 da hun fikk barn, tror det var hennes førstefødte....

og der var den historien der. også.., hun skvatt virkelig til hun der dama; jeg husker da han ble vekket til livet så var han nokså sur - han hadde lyst å hvile, sa han....HVORFOR VEKKER DU MEG, GRRR.

Ergo Bibelen forteller ikke at det ikke går an, mer at det kanskje ikke er å leke med.

Sist endret av Fru Larsen; 03.05.15 kl 00:43
Svar med sitat
Gammel 03.05.15, 01:14
Fru Larsen
Guest

Standard

Fant en side til; der var det veldig mye info., blant annet også om maten i Bibelen..
http://www.womeninthebible.net/food.htm

Sist endret av Fru Larsen; 03.05.15 kl 01:35
Svar med sitat
Gammel 03.05.15, 16:11
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,693
Standard

Maria Magdalena tenker jeg på da.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:11.