Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Filosofi og religion

Filosofi og religion Her kan du dele dine tanker om hva og hvorfor og alt annet du lurer og grubler på. Og snakke om religion.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24.05.16, 01:37
Bira Bira er offline
Banned

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 5,766
Standard Dødsøyeblikket

Jeg har egentlig aldri fryktet døden, og jeg har sett på det som en frigjørelse man skal gjennom når vår tid kommer.

Men nå ... kjenner jeg på det på en helt annen måte. Det er ekkelt. Virkelig ekkelt. Det er nesten så jeg begynner å frykte at min tid kommer snart Jeg kan praktisk talt kjenne følelsen av å bli dratt opp mot himmelen, men siden jeg ikke vet hvordan det er der så kjennes det bare ut som et tomt mørke. Et intet langt vekke. Jeg har kjent på det en liten stund nå.

Hva kan dette være?
Svar med sitat
Gammel 24.05.16, 12:41
Romerinne Romerinne er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 1,365
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bira Vis post
Jeg har egentlig aldri fryktet døden, og jeg har sett på det som en frigjørelse man skal gjennom når vår tid kommer.

Men nå ... kjenner jeg på det på en helt annen måte. Det er ekkelt. Virkelig ekkelt. Det er nesten så jeg begynner å frykte at min tid kommer snart Jeg kan praktisk talt kjenne følelsen av å bli dratt opp mot himmelen, men siden jeg ikke vet hvordan det er der så kjennes det bare ut som et tomt mørke. Et intet langt vekke. Jeg har kjent på det en liten stund nå.

Hva kan dette være?
Mange med nær-døden-opplevelse forteller at de kommer til et godt og trygt sted med mye varme. At de møter igjen familie. Jeg håper uansett hva som skjer at det ikke er negativt.

Jeg håper ellers dette er forbigående tanker for deg. Du er ung og har mesteparten av livet foran deg 😊

Jeg vet ikke om jeg har tenkt så mye på akkurat øyeblikket. Tror per nå jeg er mer opptatt av de timene som er før døden inntreffer. Har fulgt to nære familiemedlemmer inn i døden. Tror det er viktig at den som skal dø slipper å være alene siste tiden og slipper unødvendig redsel.
Svar med sitat
Gammel 24.05.16, 15:02
Sprett Sprett er offline
Godt kjent

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 417
Standard

Jeg frykter ikke for å dø, men er redd for å dø ifra dem som er glad i meg. Tror følelser og tanker omkring døden kommer og går i livet. I en periode i 20-årene hadde jeg virkelig dødsangst. Har også troen på at vi skal komme til noe som er godt den dagen vi vandrer, men en kan selvsagt ikke være sikker selv om det er skrevet og sagt mye om det.

Jeg hadde en samboer en gang som er død. Vi lovet hverandre at han skulle "ta kontakt" etter sin død. Jeg kan ikke si at jeg med sikkerhet noen gang har merket noe, bare at jeg kan drømme mye om han. På en annen side tenker jeg, og ber, om at jeg ikke ønsker denne "kontakten" for sterkt da det kan ha påvirkning på mitt liv nå og kanskje også skremme. Du kan nok slappe av Bira, å kjenne på dette betyr ikke at tiden snart er kommet :)
Svar med sitat
Gammel 24.05.16, 18:36
Maya70 Maya70 er offline
Godt kjent

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 305
Standard

Jeg vet ikke hva det er du føler på, men les "Journey of Souls" av Michael Newton, den finnes på norsk også, "Sjelereiser"
Den boka er bevis på at slik vi tenker om døden i vesten er bare tull.

Jeg hadde kontakt med hunden min i flere dager etter hun var død. Hun "forsvant" først, så tok det 2-3 dager så kom hun tilbake og var mere levende enn noen gang. Det er UMULIG for meg å tro på at det ikke er noe etterpå eller å være redd for å dø etter dette.

Er det noe som er forskjellig rundt deg, Bira? Tar du noen medikamenter eller noe, f.ex. antibiotika?
Svar med sitat
Gammel 24.05.16, 22:47
Bira Bira er offline
Banned

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 5,766
Standard

For å male et bilde så kan det minne om at man ligger på en eng og ser opp mot himmelen på natten. Virkelig ser. At man ser så dypt og fokusert opp på himmelen og kjenner dets uendelige Univers omtrent. Og så føler man at man bare skal bli dratt opp dit, opp til den mørke himmelen hvor det er et intet. Og man sitter med en sterk følelse av å ikke være mer. Og så kommer frykten; skal jeg dø? Kunne nærmest kjenne sorgen til mine barn i hver eneste nerve, spesielt min sønn som er stor - men også til min datter på den måten en 1-åring kan sørge.

Det var virkelig ekkelt, men også så kraftfullt og mektig. Og tankene jeg fikk var ganske enkelt å sette enda mer pris og fokusere mer riktig.

Før tanken om "det snart var min tid" slo meg, så lurte jeg på om det var slik det var å dø for dem som har dødd. Kanskje jeg har vært for nysgjerrig på hva som faktisk skjer når sjelen forlater kroppen og i dette dødsøyeblikket? Hver gang noen dør (som kunne hatt mange gode år igjen) så tenker jeg mye på dette og hvordan det har vært for dem, og ikke minst - kunne de føle det på seg i forkant?

Jeg synes at dette med døden og Universet er så kraftfullt og mektig at jeg kan bli litt skremt. For jeg fikk følelsen av å ha null kontroll, dette var så stort og mektig og langt utenfor min kontrollevne. Så jeg var faktisk Veldig spent på drømmen jeg skulle få i natt, og den handlet ikke om døden, men den var likevel fin og passet faktisk ganske godt med tanke på Universet.

Jeg har også drømt om min far for noen år siden, og der var han veldig fredfull. Alt det negative i han og ved han var fullstendig borte - men det gode var der. Så jeg tror jo også at man bare føler lys, varme og kjærlighet - og følelsen av å "komme hjem". For meg er det jo likevel ukjent for jeg har ikke et bevisst minne om det, men nøkkelord må være sterkt, mektig og kraftfullt.

Nei, jeg tar ikke noen medisiner, men jeg er jo gravid - og jeg har hver gang blitt ekstra årvåken ovenfor mine barn. Jeg får et helt sinnsykt sterkt behov for å beskytte dem mot alt vondt, og omfavner dem ekstra sterkere i denne perioden. De instinktene har jeg jo alltid, men gjennom graviditetene forsterkes de ytterligere mange hakk da..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:14.