Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Filosofi og religion

Filosofi og religion Her kan du dele dine tanker om hva og hvorfor og alt annet du lurer og grubler på. Og snakke om religion.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30.04.15, 21:24
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,139
Post Heksebrenning i Norge

Inspirert av at jeg var på teateret i går og så Anne Pedersdotter, så leste jeg litt rundt på nettet.

Her er noe fra Youtube om heksebrenning i Norge:

Gammel 30.04.15, 22:25
Fru Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Jeg slukte alt sånt i mine yngre dager, og mener å huske at det var endel Bergensdamer som fikk unngjelde, hun her var vel en av de, mener jeg å huske? Det gikk også et program på NRK for en stund siden, tror det var en svensk dokumentar om heksebrenning og hekseforfølgelse, så du ikke den så ligger den sikkert der inne ennå..
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 02:53
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Standard

Ja, det var en del bergensdamer som ble brent, men de fleste var i Finnmark og nordnorge ellers.

Det er helt forferdelig hvordan folk kunne være. Og hvor lite som skulle til for å bli dømt til å bli brent. Det kunne holde at noen beskyldte deg for det. Hvis de som beskyldte deg var "gode mennesker" og regnet for å være sannferdige, så kunne det holde.

Og historiene kunne være helt hinsides. De kunne beskylde dem for å ha forvoldt død eller sykdom på folk, at det var deres skyld at avlingene var dårlig, at de hadde brukt et annet menneske som hest og flydd/ridd opp på fjellet til heksesamling. Det kunne også være menn som sa at kvinnen hadde lokket en mann til sengs. Det hadde hun gjort fordi hun var besatt av Satan og lokket mannen. Da var det kvinnen som ble beskyldt, mens mannen jo var et offer..
Ofte var det bygdesladder og sjalusi som førte til beskyldningene.
Den anklagede hadde ingen rett på rettshjelp eller noe forsvar.

Når de ble beskyldt for trollskap, så måtte de bevise at de ikke var heks. Det kunne gjøres ved feks vannprøven - de ble bakbundet og så kastet på vannet. Hvis de fløt, var de en heks, hvis de sank og druknet, var de uskyldig. Man kjenner ikke til noen som overlevde denne testen. I rettsprotokollene stod det gjerne: hun fløt som en dupp.

En annen metode, var stikkeprøven - De mente at hekser hadde et ufølsomt punkt på kroppen. For å finne dette punktet, ble heksen stukket med lange nåler over hele kroppen. Når heksen sluttet å skrike, regnet man med at det ufølsomme punktet var funnet.

Eller heksemerket - Alle hekser skulle ha et avtrykk på kroppen som lignet på hoven til Djevelen. Merket kunne være en vorte eller en føflekk feks.

Tåreprøven:
Det var også allment kjent at hekser kan ikke gråte. Hvis den mistenkte slapp opp for tårer etter timers tortur, ja så var den mistenkte klart en heks. Hvis den mistenkte gråt, var man fortsatt ikke sikker på uskyld, det kunne være at Djevelen hadde hjulpet til.

Ildprøven:
Den mistenkte måtte holde glødende kull i hendene. Hendene ble så bandasjert, og etter noen dager ble bandasjen fjernet. Hvis den mistenkte kunne vise frem et par rene hender uten noen form for sår, ble hun frikjent.

Båreprøven:
Den mistenkte skulle sitte ved siden et ferskt lik og måtte så berøre liket. Dersom det kom blod ut av nesen på den døde, var det et sikkert tegn på at den mistenkte var en heks. Båreprøven var da heller ikke spesielt effektiv. Resultatet må ha latt vente på seg.

Vektprøven:
Meget utbredt og effektiv. Det var allment kjent at hekser kunne fly, da måtte de ha en lav kroppsvekt i forhold til høyden. En aktet person tok så på seg oppgaven med å anslå den mistenktes vekt, og hvis den mistenkte veide mindre enn man hadde tippet, ja da hadde man avslørt en heks. Uttrykket "veiet og funnet for lett" stammer herfra.
Keiser Karl den 5. satt opp en offentlig vekt i Nederland, her kunne man bli veid i vitners nærvær og få utstedt et sertifikat på at man ikke var heks.

(Fra History junkies)

Før de ble brent på bålet, de måtte jo gjøres om til aske siden de var så grusom og man måtte jo være sikker på at de ikke gjenoppstod, så ville jo prestene og andre som stod for straffen, vite om kvinnene stod i ledtog med noen. Derfor brukte de tortur mot disse kvinnene for at de skulle fortelle hvem de stod i ledtog med. Torturen kunne vare i dagesvis.

Det var som regel to foretrukne måter å brenne hekser på, den ene var den tradisjonelle og velprøvde metode å binde vedkommende til en påle på toppen av vedstabelen og deretter tenne på. Den andre var å først tenne bålet, og når det hadde fått god fyr, bandt man den ulykkelige til en stige og veltet stigen inn i bålet. Grunnen var at dette ble antatt mest smertefullt og man var sikker på at den døde regelrett ble brent til døde og ikke døde av røykforgiftning og kvelning. I Norge foretrakk man naturligvis stigemetoden.

Det er ingen tvil om at når det kommer til å være ondskapsfull, finnes det ingen grenser for fantasi og kreativitet.

MALU
Gammel 01.05.15, 03:33
Fru Larsen
Guest

Standard

var det ikke noe med at hvis de ikke druknet også?

PS! leste visst ikke ordentlig gjennom alt du skrev.
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 03:44
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Fruen Vis post
var det ikke noe med at hvis de ikke druknet også?

PS! leste visst ikke ordentlig gjennom alt du skrev.
Jo, vannprøven. Står om den der.

MALU
Gammel 01.05.15, 03:50
Fru Larsen
Guest

Standard

Ja, jeg skumleste bare, og konsentrerte meg med det under der du uthevde...og såååå leste jeg grundigere, derfor jeg rettet på meg selv.....
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 03:52
Fru Larsen
Guest

Standard

og var det ikke noe med rødhårede kvinner også da? At var du rødhåret så lå du ekstra tynt an?
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 03:57
Fru Larsen
Guest

Standard

Fant dette klippet fra NRK - lydklipp

http://www.nrk.no/lyd/PS*98638

Dette hadde jeg ikke hørt før; fra Hekseprosessene i Bergen...., litt interessant. Der nevner de flere fra Bergen...

Sist endret av Fru Larsen; 01.05.15 kl 04:13
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 04:05
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Standard

Hahahaha så jeg ville jo hengt i en tynn tråd på flere måter.

MALU
Gammel 01.05.15, 08:50
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,404
Standard

Jeg humrer jo litt av dette med hekser, selv om jeg på ingen måte ler av det som skjedde med "heksene" under hekseprosessene. Faktum er nemlig at jeg bor ganske nær et sted der det ble brent noen såkalte hekser for 3-400 år siden. Er veldig glad for at datidens bødler ikke ser krystallkulen (har en liten en til pynt), tarotstokken eller Lenormandene.

Svart katt neste?

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:10.