Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Filosofi og religion

Filosofi og religion Her kan du dele dine tanker om hva og hvorfor og alt annet du lurer og grubler på. Og snakke om religion.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30.04.15, 23:08
Fru Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard David og Goliat - og frykt

Fortellingen om kampen mellom David og Goliat er gitt i 1 Sam 17 (jeg limte bare ut litt fra Wikipedia).

Kong Saul og israelittene møtte filisterne ved Soko i Juda. To ganger om dagen i førti dager kom Goliat, en av filisternes mektigste krigere mellom kamplinjene og utfordret israelittene til tvekamp ved at de sendte ut deres beste mann. Men Saul og israelittene var redd for ham og unnlot å gjøre så. Gjetergutten David var kommet med mat til sine eldre brødre ved fronten. Han ble fortalt at Saul hadde lovet å belønne den mann som ville beseire filisternes store kriger, og David erklærte at han var ikke redd. Motvillig tilbyr Saul ham sin rustning, men David vil bare ha sin slynge og fem glatte steiner han har funnet i en bekk.

David løfter i triumf det avhogde hodet til kjempen Golitat. Fremstilling fra andre halvdel av attenhundretallet av den franske kunstneren Gustave Doré
David og Goliat står ansikt mot ansikt, Goliat i sin rustning og skjoldbærer, David med sin slynge og en kjepp. Og han forbannet David ved sin gud. «Kom hit til meg,» sa han, «så skal jeg gi kjøttet ditt til fuglene under himmelen og dyrene på marken.» David svarte: «Du kommer mot meg med sverd og lanse og kastespyd; men jeg kommer mot deg i navnet til Herren, Allhærs Gud, han som er Gud for Israels fylkinger; ham har du hånet. I dag vil Herren gi deg i min hånd; jeg skal slå deg i hjel og hogge hodet av deg.

David slår deretter en stein mot Goliat fra sin slynge og filisteren falt med ansiktet mot bakken. David tar sverdet fra kjempen, dreper og hogger hodet av ham. Filisterne flykter og blir forfulgt av israelittene «til bortimot Gat og helt til portene i Ekron». David tok Goliats rustning til sitt telt og fraktet kjempens hode til Jerusalem. Saul sendte Abner for bringe David for ham og spør ham hvem sin sønn han er. David svarte: «Jeg er sønn av din tjener Isai i Betlehem.»
---------------
Jeg synes denne historien er så fin....av og til så føler vi at vi står ovenfor noe stort og vanskelig i livet....vi tør ikke ta opp kampen....eller vi løper og gjemmer oss og lar frykten ta overhånd. Jeg hadde en samtale med Malu igår, og hun sa noe om dette med at hvis man lar frykten overvinne, så..... og det er nettopp det denne historien handler om; ikke å være redde, stå imot, å ha tillitt til at alt kan gå bra selv om motstanden er stor..., for hvis man overgir seg eller løper, så går det hvertfall ikke bra, da har fienden vunnet.

David han var tøff han, stod bare og ventet rolig til Goliat kom, Goliat prøvde å skremme, mens David konsentrerte seg om å sikte....og traff! Smock
Svar med sitat
Gammel 01.05.15, 02:16
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,164
Standard

Det er sant!!

Det er noe med å "mate frykten". Hvis man bruker energi på frykt, vil man få mer frykt (og det man frykter skjer). Hvis man heller bruker energi på det positive og det gode som kan og skal skje, så er det også det som skjer.

MALU
Gammel 01.05.15, 02:23
Fru Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

jeg har en klok nabo...og en nabo til har en liten fobi....når hun nevner det sier hun alltid, og hun fnyser av henne altså....Pfff...'det du fokuserer på blir det mer av', fokuser på noe annet' så blir det bra!!!! Og hun jo har helt rett!!!!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 10:26.