Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Spådom > Spåtjenester

Spåtjenester Her kan du diskutere dine spåerfaringer, komme med anbefalinger osv.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11.11.18, 00:46
Kamo Kamo er offline
Godt kjent

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 559
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gemini Vis post
Nå er det vel i dette tilfelle ikke snakk om noe så graverende at det var behov for å kontakte politiet. Antar at dere snakker om en hypotetisk situasjon ? Hvisomattdersomatte?..

Om en kunde opptrer som truende mot en spådame så har det jo ikke noe med spådommer å gjøre i den forstand at man ikke bør bli tatt seriøst.

Når det er sagt så er det vel ikke det den tråden her handler om. Spådama holdt ikke taushetsplikten sin og har utnyttet noen i en sårbar situasjon. Klarer du ikke holde kjeft om hva folk sier så finn et yrke hvor du ikke får vite ting du har lyst til å sladre videre om. Det kan være nok å si navnet på på den man spør om og en annen person i livet dens for at spådama skal kunne kjenne igjen hvem det er. Er det for mye info? De ber jo om det for å kunne spå. Hva hvis man går til psykolog? Skal man ikke da kunne fortelle om personer uten å være redd for at vedkommende bringer det videre? Hva med folk som jobber i helsevesenet?

Greit at det er en underholdningstjeneste (som de liker å minne oss på når ingenting av det de har spådd stemmer), men såpass bør man forvente at de holder kjeft om dersom jeg forteller noe om noen spådama kjenner (eller tror) hun kjenner.
Denne skriver jeg under på.
Gammel 11.11.18, 04:10
Silkestjert Silkestjert er offline
Fersk

Medlem siden: Oct 2018
Meldinger: 26
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Ja, men i dette tilfellet synes jeg innringeren var veldig naiv som oppgir all mulig kontaktinfo til en ukjent. Det kan missbrukes, det er en ting.

En annen ting er at for at en spåer skal kunne kontakte politiet, må det kunden sier oppfattes som svært aggressivt og truende av spådamen for at hun skal gå til det skritt å anmelde. Ellers så blir det bare henlagt av politiet, og de ler bak ryggen på en. Det skal litt til før man tar kontakt med politiet.
Bare for å svare Gemini, så snakker jeg rent hypotetisk mtp kontakte politiet.

Jeg er enig, men samtidig ikke. Jeg har flere ganger blitt spurt, hva jobber du med? Hva heter han? Hva heter hun? Det er litt spesielt, har det noe med et stort bygg å gjøre? Bor du i Oslo? Om man føler seg hørt i en sår situasjon og føler man har en skulder å gråte på, er det vel enkelt å si litt mer enn man burde. Og det skumle er jo, som nevnt, at spådama som du stoler på, plutselig drar kjennsel til noen av navnene man nevner i en sak om seg selv!

For meg er det nesten samme sak som psykologen ringer til noen. Spåtjeneste er underholdning, men det står nevnt på sider og i telefonen at det er enn kvalitetskontrollert tjeneste, i annonsene står det at taushetsplikt er en selvfølge, hvorfor er det da så naivt å tenke at man gjør noe dumt om man sier et navn eller en jobb? Uansett tenker jeg at om Gerda i spåtelefonen får en innringer som viser seg å være den nye kjæresten til naboen Egil, så burde det ikke bli snakkisen over gjerdet dagen etterpå - man er en støttespiller for noen som ønsker et råd eller en god samtale!

Jeg har noen faste, som jeg stoler på. Og etter dette, har jeg blitt overstressa, for de kjenner meg igjen, og mer og mer info kommer jo frem. Men de burde da holde det for seg selv? Mulig jeg og er litt naiv, men minimum er vel at det ikke kommer ut.
Svar med sitat
Gammel 11.11.18, 11:28
Gemini sin avatar
Gemini Gemini er offline
Godt kjent

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 993
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Silkestjert Vis post
Bare for å svare Gemini, så snakker jeg rent hypotetisk mtp kontakte politiet.

Jeg er enig, men samtidig ikke. Jeg har flere ganger blitt spurt, hva jobber du med? Hva heter han? Hva heter hun? Det er litt spesielt, har det noe med et stort bygg å gjøre? Bor du i Oslo? Om man føler seg hørt i en sår situasjon og føler man har en skulder å gråte på, er det vel enkelt å si litt mer enn man burde. Og det skumle er jo, som nevnt, at spådama som du stoler på, plutselig drar kjennsel til noen av navnene man nevner i en sak om seg selv!
Jeg tror vi er enige 😊 Poenget mitt var bare at det skal ikke alltid så mye info til før noe er gjenkjennbart. Det er lett å si at man ikke skal gi mye info, men hvis vedkommende i den andre enden tilfeldigvis kjenner de du spør om, så holder det med veldig lite info. Og ja, de fleste av oss forteller nok litt mer for å forklare en situasjon eller som svar på spørsmål de har. For å få bekreftet at det de ser er rett eller for å korte ned lengden på samtalen. Eller bare få ut frustrasjon og litt håp om at noe bra venter i fremtiden 😊

Tror det er veldig sunt å være skeptisk til hvem man ringer ja.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 14:14.