Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Spådom > Spåtjenester

Spåtjenester Her kan du diskutere dine spåerfaringer, komme med anbefalinger osv.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03.11.18, 13:38
Fridoline Fridoline er offline
Fersk

Medlem siden: Aug 2015
Meldinger: 46
Standard

Jeg skjønner at dette har blitt en vanskelig sak.
En ting en bør ta med når en prøver å nøste opp i dette , og det er at en gjerne får følgende beskjed på svareren når en ringer en spådame :
Dette er en kvalitetssikret spåtjeneste levert av ....
Det burde være en retningslinje for hva rettigheter en har som kunde.
Hvis det er klart hvilken spådame en ringte i utgangspunktet, så er det bare en måte å løse dette på, og det er å ta kontakt direkte med spådamen eller selskapet hun jobber for.
Skaden for den som ringte til den aktuelle spåeren har allerede skjedd, og da er det vel riktig å få stoppet spådamen å falle for fristelsen for å bryte taushetsplikten enda en gang ? Det å leve i frykt for at saken ruller videre er jo ikke veien å gå?
Jeg har tenkt på mine samtaler med spåere gjennom tiden, og jeg har aldri levert ut etternavn og bosted på de personene jeg har søkt informasjon om..
Det må dreie seg om en spådame som har sin egen "private" praksis i nærområdet til kunden som ringte..
Spåeren er jo hvert fall en bra detektiv.. ironisk meint
Svar med sitat
Gammel 03.11.18, 13:59
Gemini sin avatar
Gemini Gemini er offline
Godt kjent

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 992
Standard

Nå er jo dette tatt opp med spåselskapet og forhåpentligvis da den aktuelle spådamen og så får man håpe at vedkommende blir fjernet. Uansett hva man forteller til en spådame så bør de jo holde taushetsplikten. Og hvis man synes kunden går for langt så får jo spådamen sette ned foten og si at dette vil jeg ikke høre mer om. Skulle det være bekymring for liv og helse, ja så får man melde det til politiet da. Det er vel ikke spådamen sin jobb å advare folk mot kunder på teletorget.

Jeg er overhodet ikke overrasket over at enkelte spådame/personer kan finne på å gjøre dette. Det er mange løse kanoner der ute som har null sperre på hva de kan finne på å gjøre. Og dette er jo heller ikke første gangen det har skjedd.

Sist endret av Gemini; 03.11.18 kl 17:45
Svar med sitat
Gammel 03.11.18, 14:45
Fridoline Fridoline er offline
Fersk

Medlem siden: Aug 2015
Meldinger: 46
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gemini Vis post
Nå er jo dette tatt opp med spåselskapet og forhåpentligvis da den aktuelle spådamen og så får man håpe at vedkommende blir fjernet. Uansett hva man forteller til en spådame så bjør de jo følge en. Og hvis man synes kunden går for langt så får jo spådamen sette ned foten og si at dette vil jeg ikke høre mer om. Skulle det være bekymring for liv og helse, ja så får man melde det til politiet da. Det er vel ikke spådamen sin jobb å advare folk mot kunder på teletorget.

Jeg er overhodet ikke overrasket over at enkelte spådame/personer kan finne på å gjøre dette. Det er mange løse kanoner der ute som har null sperre på hva de kan finne på å gjøre. Og dette er jo heller ikke første gangen det har skjedd.
Ja, det er vel ikke lenge før denne bransjen blir satt under lupen igjen. Leser jo om de som har fått strengere krav til regneskap og utgifter, og da følger vel krav til seriøsitet og nye lover i forbindelse med hva en kan kalle underholdning kontra " kvalitetssikret spåtjeneste ".
Når en ringer så er det kvalitet det er snakk om , men når en kommer med en bemerkning i etterkant så får en beskjed om at det bare er underholdning..
Bransjen lever av mennesker som har utfordringer i hverdagen av ulik karakter, og noen sliter mere enn andre.
Hva med å komme med noen tjenester som er alternativt i forhold til spåverden?? Vi har jo sett serien "Jeg mot meg " på Nrk ??
Svar med sitat
Gammel 03.11.18, 15:49
una una er offline
Godt kjent

Medlem siden: Dec 2016
Meldinger: 216
Standard

Dette er en interessant tråd.Men vil gjerne si at de som er redd for spådamer og spåmenn bør ikke ringe.Har man sterk frykt for noe,så kan man inbille seg ting.
Og vi er klassifisert som underholdning.Noen annen måte er det vel ikke å gjøre det på.
Men sett på den annen sidem noen ønsker å ringe en spådame,en underholdningstjeneste for å si at de ønsker å drepe noen,så er vel ikke akkurat det noe hyggelig ?
Skulle jeg komme I den situasjonen.Så hadde jeg vel bare hatt to valg.Glemme hele samtalen(noe jeg sikkert hadde valgt),eller evnt ringe politiet.

Una
Svar med sitat
Gammel 03.11.18, 16:53
Kamo Kamo er offline
Godt kjent

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 556
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av una Vis post

Men sett på den annen sidem noen ønsker å ringe en spådame,en underholdningstjeneste for å si at de ønsker å drepe noen,så er vel ikke akkurat det noe hyggelig ?
Una
Drap var vel litt voldsomt her....
Gammel 08.11.18, 22:05
Silkestjert Silkestjert er offline
Fersk

Medlem siden: Oct 2018
Meldinger: 26
Standard

Mottar flere meldinger, så tenker jeg kan oppdatere her også :)

Har snakket med spåselskapet, og de skulle ringe meg tilbake denne uka. Så får vi se da, hvilke tiltak som blir gjort!

Det var ikke snakk om hverken drap eller noe lignende, bare en frustrert bekjent som falt litt i fella for å finne trøst hos spådamer og ble hekta på å høre at livet blir bedre. Jeg mener at uansett -uansett!!- om spådame mener at man går for langt, så kan spådame enten ta det med personen som ringer, du burde slutte ringe, du må få deg annen hjelp, jeg ønsker ikke snakke med deg mer. Om man oppfatter person som truende, så tar man det til politiet.

Jeg ble kurert for å ringe, men jeg har også spådamer jeg virkelig kjenner jeg kan prate med og som jobber ydmykt og oppriktig ønsker å hjelpe sine innringere! Men, jeg er virkelig forsiktig i informasjonen jeg oppgir. Jeg har lært av dette.
Svar med sitat
Gammel 08.11.18, 22:49
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,680
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Silkestjert Vis post
Mottar flere meldinger, så tenker jeg kan oppdatere her også :)

Har snakket med spåselskapet, og de skulle ringe meg tilbake denne uka. Så får vi se da, hvilke tiltak som blir gjort!

Det var ikke snakk om hverken drap eller noe lignende, bare en frustrert bekjent som falt litt i fella for å finne trøst hos spådamer og ble hekta på å høre at livet blir bedre. Jeg mener at uansett -uansett!!- om spådame mener at man går for langt, så kan spådame enten ta det med personen som ringer, du burde slutte ringe, du må få deg annen hjelp, jeg ønsker ikke snakke med deg mer. Om man oppfatter person som truende, så tar man det til politiet.

Jeg ble kurert for å ringe, men jeg har også spådamer jeg virkelig kjenner jeg kan prate med og som jobber ydmykt og oppriktig ønsker å hjelpe sine innringere! Men, jeg er virkelig forsiktig i informasjonen jeg oppgir. Jeg har lært av dette.
Det blir vel litt vanskelig for en spådame å gå til politiet når hun ikke vet hvem kunden er. Og skulle hun visst navnet på kunden, så ville hun vel ikke ha sendt inn en anmeldelse da heller. Spådamer er vel vant til å høre litt av hvert fra frustrerte kunder. Men hvis spåeren derimot kjenner kunden og vet hvem han/hun er, og kjenner den det blir spurt om, da er det nok lettere for spåeren å ta direkte kontakt med den vedkommede ringte om, hvis det dreier seg om grove trusler som har gjort henne redd, i og med at hun kjenner den involverte.
I de tilfeller det kan være tilfelle altså. I andre tilfeller blir vel ingenting gjort.
Svar med sitat
Gammel 10.11.18, 12:09
Silkestjert Silkestjert er offline
Fersk

Medlem siden: Oct 2018
Meldinger: 26
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Det blir vel litt vanskelig for en spådame å gå til politiet når hun ikke vet hvem kunden er. Og skulle hun visst navnet på kunden, så ville hun vel ikke ha sendt inn en anmeldelse da heller. Spådamer er vel vant til å høre litt av hvert fra frustrerte kunder. Men hvis spåeren derimot kjenner kunden og vet hvem han/hun er, og kjenner den det blir spurt om, da er det nok lettere for spåeren å ta direkte kontakt med den vedkommede ringte om, hvis det dreier seg om grove trusler som har gjort henne redd, i og med at hun kjenner den involverte.
I de tilfeller det kan være tilfelle altså. I andre tilfeller blir vel ingenting gjort.
Gikk ut fra dette tilfellet, hvor spådame hadde informasjon nok til å kontake personer utifra noem som hadde ringt inn. Om de følte at noen var i så stor fare, burde de heller kontaktet noen andre enn direkte mennesker som det ligger mye følelser rundt.
Svar med sitat
Gammel 10.11.18, 21:05
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,680
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Silkestjert Vis post
Gikk ut fra dette tilfellet, hvor spådame hadde informasjon nok til å kontake personer utifra noem som hadde ringt inn. Om de følte at noen var i så stor fare, burde de heller kontaktet noen andre enn direkte mennesker som det ligger mye følelser rundt.
Ja, men i dette tilfellet synes jeg innringeren var veldig naiv som oppgir all mulig kontaktinfo til en ukjent. Det kan missbrukes, det er en ting.

En annen ting er at for at en spåer skal kunne kontakte politiet, må det kunden sier oppfattes som svært aggressivt og truende av spådamen for at hun skal gå til det skritt å anmelde. Ellers så blir det bare henlagt av politiet, og de ler bak ryggen på en. Det skal litt til før man tar kontakt med politiet.

Sist endret av Alexx; 10.11.18 kl 21:09
Svar med sitat
Gammel 10.11.18, 23:25
Gemini sin avatar
Gemini Gemini er offline
Godt kjent

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 992
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Ja, men i dette tilfellet synes jeg innringeren var veldig naiv som oppgir all mulig kontaktinfo til en ukjent. Det kan missbrukes, det er en ting.

En annen ting er at for at en spåer skal kunne kontakte politiet, må det kunden sier oppfattes som svært aggressivt og truende av spådamen for at hun skal gå til det skritt å anmelde. Ellers så blir det bare henlagt av politiet, og de ler bak ryggen på en. Det skal litt til før man tar kontakt med politiet.
Nå er det vel i dette tilfelle ikke snakk om noe så graverende at det var behov for å kontakte politiet. Antar at dere snakker om en hypotetisk situasjon ? Hvisomattdersomatte?..

Om en kunde opptrer som truende mot en spådame så har det jo ikke noe med spådommer å gjøre i den forstand at man ikke bør bli tatt seriøst.

Når det er sagt så er det vel ikke det den tråden her handler om. Spådama holdt ikke taushetsplikten sin og har utnyttet noen i en sårbar situasjon. Klarer du ikke holde kjeft om hva folk sier så finn et yrke hvor du ikke får vite ting du har lyst til å sladre videre om. Det kan være nok å si navnet på på den man spør om og en annen person i livet dens for at spådama skal kunne kjenne igjen hvem det er. Er det for mye info? De ber jo om det for å kunne spå. Hva hvis man går til psykolog? Skal man ikke da kunne fortelle om personer uten å være redd for at vedkommende bringer det videre? Hva med folk som jobber i helsevesenet?

Greit at det er en underholdningstjeneste (som de liker å minne oss på når ingenting av det de har spådd stemmer), men såpass bør man forvente at de holder kjeft om dersom jeg forteller noe om noen spådama kjenner (eller tror) hun kjenner.

Sist endret av Gemini; 10.11.18 kl 23:43
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:42.