Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Hverdagslig > Samfunnet og verden

Samfunnet og verden Her kan vi snakke om aktuelle tema, politikk, ting som berører oss fra media f.eks.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22.06.17, 21:03
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,614
Standard Skrekkregimet Nord-Kora

Dere har sikkert fått med dere den amerikanske studenten Otto Warmbier, som nylig døde etter å ha kommet hjem fra Nord-Korea, etter å ha vært i koma i over ett år. Ingen vet hva som har skjedd, bortsett fra at han ble dømt til 15 års straffearbeid for angivelig å ha fjernet et såkalt propagandabilde.
Ting kan tyde på at han ble både mishandlet og torturert, før han fallt i koma.

Jeg har nettopp begynt på en bok (selvbiografi) som heter "NORD-KOREA - 9 år på flukt fra helvete." Den handler om Ensum Kim som sammen med sin mor og søster flykter fra Nord-Korea over til Sør-Korea gjennom Kina. "En gripende historie med et rystende innblikk i en verden vi vanskelig kan forestille oss at eksisterer", står det på bokens vaskeseddel. Og den er virkelig sjokkerende.

Nord-Korea blir i dag omtalt som det glemte landet, som ingen kjenner noe til.
Inntil nå, for nå begynner ting å komme frem i lyset. De som har lyst til å reise til Nord-Korea, burde bli møtt med en advarsel: "IKKE REIS DIT."

I alle hjem i Nord-Korea henger det to portretter. Det ene er av "den evige presidenten" Kim II-sung, og det andre er av Kim Jong-il, etterfølgeren hans. Kvitter man seg med disse bildene, eller selger dem, begår man en stor synd, og dette straffes med døden. Så farlig er det i Nord-Kora. Disse to bildene henger nok på ethvert hotellrom også, og jeg spør meg om det er et eller begge disse bildene Otto Warmbier intetanende kan ha tatt med seg fra hotellrommet - det er jo det samme som dødstraff i det diktaturlandet.

Sist endret av Alexx; 22.06.17 kl 21:18
Svar med sitat
Gammel 22.06.17, 21:20
Mojo* sin avatar
Mojo* Mojo* er offline
Superbruker

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 4,586
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Dere har sikkert fått med dere den amerikanske studenten Otto Warmbier, som nylig døde etter å ha kommet hjem fra Nord-Korea, etter å ha vært i koma i over ett år. Ingen vet hva som har skjedd, bortsett fra at han ble dømt til 15 års straffearbeid for angivelig å ha fjernet et såkalt propagandabilde.
Ting kan tyde på at han ble både mishandlet og torturert, før han fallt i koma.

Jeg har nettopp begynt på en bok (selvbiografi) som heter "NORD-KOREA - 9 år på flukt fra helvete." Den handler om Ensum Kim som sammen med sin mor og søster flykter fra Nord-Korea over til Sør-Korea gjennom Kina. "En gripende historie med et rystende innblikk i en verden vi vanskelig kan forestille oss at eksisterer", står det på bokens vaskeseddel. Og den er virkelig sjokkerende.

Nord-Korea blir i dag omtalt som det glemte landet, som ingen kjenner noe til.
Inntil nå, for nå begynner ting å komme frem i lyset. De som har lyst til å reise til Nord-Korea, burde bli møtt med en advarsel: "IKKE REIS DIT."

I alle hjem i Nord-Korea henger det to portretter. Det ene er av "den evige presidenten" Kim II-sung, og det andre er av Kim Jong-il, etterfølgeren hans. Kvitter man seg med disse bildene, eller selger dem, begår man en stor synd, og dette straffes med døden. Så farlig er det i Nord-Kora. Disse to bildene henger nok på ethvert hotellrom også, og jeg spør meg om det er et eller begge disse bildene Otto Warmbier intetanende kan ha tatt med seg fra hotellrommet - det er jo det samme som dødstraff i det diktaturlandet.
Det er bra det ikke er sånn her til lands. I min barndom hang bilder av kongefamilien på utedassen rundt om..
Svar med sitat
Gammel 22.06.17, 21:42
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,614
Standard

Vi aner ikke hvor heldige vi er, som er født i Norge...her vant vi i alle fall i lotto.

I 1997 fikk ikke Nord-Kora matforsyninger fra Kina, som de var avhengig av.
Det stoppet opp, så innbyggerne holdt på å sulte i hjel.

Alt dette og mye, mye mer har de klart å holde skjult for omverden, mens innbyggerne led. Styremaktene derimot, de levde jo i overflod, som de vanligvis gjør.
Svar med sitat
Gammel 22.06.17, 22:01
Mojo* sin avatar
Mojo* Mojo* er offline
Superbruker

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 4,586
Standard

Uff ja det er trist. At befolkningen i et helt land skal lide pga noen skrullete ledere.
Jeg skjønner ikke at folk tør dra dit. Det er å leke med livet.
Svar med sitat
Gammel 24.06.17, 23:41
Krølle sin avatar
Krølle Krølle er offline
Gjenganger

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 1,900
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mojo* Vis post
Uff ja det er trist. At befolkningen i et helt land skal lide pga noen skrullete ledere.
Jeg skjønner ikke at folk tør dra dit. Det er å leke med livet.
Enig. Har vært endel i utrygge områder i midt østen. Men nord Korea? Jeg skal aldri dit! Aldri! Får angst bare ved tanken.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:39.