Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Alternativ > Heksedoktoren

Heksedoktoren Her kan vi legge inn kjerringråd og andre tips.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18.12.11, 16:20
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,398
Standard Ikke akkurat healing, men...

Jeg er mer i kjerringrådmodus.

Jeg har vært sylta forkjøla i ei uke nå og det ser ikke ut til å ville gi seg. Har "satt seg i brystet" så jeg hoster som en gal - særlig om nettene. Trur ikke det er gått over i bronkitt eller noe slikt for allmentilstanden kjennes grei nok ut, men jeg vil på bedringens vei til jeg skal ut og fly på torsdag.

Har prøvd: Varmt drikke (grønn te med sitron). Pøse på med vann. Holder kroppen rimelig varm. (Kan jo ikke kle meg som Michelinmannen heller...) Vært hos legen for øyebetennelse og da fikk jeg remedier for å holde bihulene åpne samtidig.

Noen tips til hvordan jeg kan få gørra nedi luftveiene til å løsne mer? Noe hoster jeg vekk, men jeg har en følelse av at det er mer som skal ut. Dessuten blir jeg så sår i halsen av tørrhostinga, så skal jeg først hoste så vil jeg helst det skal være nytte i det.

Hvordan vil det være med varme omslag f.eks.? Har en sånn "rispose" som man varmer i mikroen. Egentlig er den jo for støle muskler, men har tenkt på om det kan være en ide å forsøke den som "varmt omslag" på brystkassa i noen runder.
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 16:23
Fru-Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Løksuppe m masse hvitløk oppi, og ingefær-te. Intet som det.

Har hatt samme greie som deg, den verste 'forskjølelsen' jeg noensinne har hatt, aldri hosta så mye og hatt det så vondt og pusten er enda ikke helt der. Alle jeg kjenner har også blitt plaga, mesteparten har lungebetennelse eller bronkitt (hadde sikkert det jeg også). Er ennå ikke helt fri for dritten, men hjelper med foranstående remedier.

Det hjelper for ALT (men kanskje ikke helt som sjekketriks mtp hvitløksånden).
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 17:01
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Fru-Larsen Vis post
Løksuppe m masse hvitløk oppi, og ingefær-te. Intet som det.

Har hatt samme greie som deg, den verste 'forskjølelsen' jeg noensinne har hatt, aldri hosta så mye og hatt det så vondt og pusten er enda ikke helt der. Alle jeg kjenner har også blitt plaga, mesteparten har lungebetennelse eller bronkitt (hadde sikkert det jeg også). Er ennå ikke helt fri for dritten, men hjelper med foranstående remedier.

Det hjelper for ALT (men kanskje ikke helt som sjekketriks mtp hvitløksånden).
Driter i sjekketriksa - bli'kke no klininig når man hoster på inn- og utpust uansett . Løksuppe skal bli morgen (må ha løk). I dag blir det oppvarmet kjøttsuppe som det faktisk er en del løk i.

Takk for tips. Ingefærte? Hvem har sånt? Apoteket?
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 17:02
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

PS.: Er i gang med "risposen" bare sånn i tilfelle. Den kan umulig skade så lenge jeg ikke har'n så varm at jeg brenner meg.
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 17:04
Fru-Larsen
Guest

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cara Vis post
Driter i sjekketriksa - bli'kke no klininig når man hoster på inn- og utpust uansett . Løksuppe skal bli morgen (må ha løk). I dag blir det oppvarmet kjøttsuppe som det faktisk er en del løk i.

Takk for tips. Ingefærte? Hvem har sånt? Apoteket?
Neiiii, du hakker opp en ingefærrot, kjøpes i grønnsaksdisken, billig - en cm eller 2, fyller på litt vann, ca. 10 dl, og så koker du det en stund, du bestemmer styrken, så kan du hive i litt honning eller sitron om du liker det, sitron trenger du da ikke for hele drinken er ganske syrlig, ei heller honning, bare om du vil. Smaker SKIKKELIG godt og er sunt!

Og husk hvitløken i suppa di. Tar en hel løk jeg, og gjerne en halv hvitløk også.... namnam og sunt.

Du kan forresten også tygge på den der ingefærbiten, men hvorfor pine seg ytterligere, når man kan spise god middag (les løksuppe) og kose seg med ingefærte etterpå... Litt kos må man unne seg!

Auuu, jeg kan da ønske deg god bedring også da! :)

Sist endret av Fru-Larsen; 18.12.11 kl 17:15
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 17:50
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:

Auuu, jeg kan da ønske deg god bedring også da! :)
Takk o takk

Lover å ikke glemme hvitløken. Elsker løk i alle former og farger så det er ikke vanskelig. Litt mer usikker på hvorvidt jeg elsker ingefærte, men den skal få en sjans den også hvis de bare har ingefærot i butikken. Er gode sjanser - jeg vet jeg har sett det der før.

Lurer forresten på om dette kan være den mykoplasmalungebetennelsen de har skrevet en del om. Symptomene stemmer egentlig ganske bra. Masse natthoste, og kan forveksles med influensa. Har dog ikke planer om ny tur til legen av den grunn, så lenge jeg ikke koker over av feber eller noe. Er ikke fan av antibiotika i tide og utide - det får komme hvis jeg en gang skulle få skikkelig bruk for det. Merkelige greier, svetter som fy etter en del hosteanfall, men med unntak av første dagen så har jeg ikke hatt verken frostrier eller sånn influensakroppsvondt.
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 18:29
Fru-Larsen
Guest

Standard

Jeg beg.m å hoste. Så kom feber en dag el to og forskjøl.og hosta i ett i ukevis. Skikk.hosterier og kjempev.i lungene og brystet og pustebesv. tror nok lungebet. Men ikke legebesøk så vet jo ikke. Ingefærte eeer godt. Kjøp inn litt honning så du kan just.smaken i tilfelle rottefelle. Smaker litt sitronaktig naturell.
Svar med sitat
Gammel 18.12.11, 18:59
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Jeg beg.m å hoste. Så kom feber en dag el to og forskjøl.og hosta i ett i ukevis. Skikk.hosterier og kjempev.i lungene og brystet og pustebesv. tror nok lungebet. Men ikke legebesøk så vet jo ikke. Ingefærte eeer godt. Kjøp inn litt honning så du kan just.smaken i tilfelle rottefelle. Smaker litt sitronaktig naturell.
Hm, ikke helt det samme forløpet da. Jeg starta med vondt i halsen, så kom feber og masse gruff fra bihulene. Så forvant feberen, tror jeg, og jeg begynte etterhvert å hoste. Ikke vært så mye snue. Så, skrekk og gru, på dag 4 eller så, så ble øynene betente. (Du vet du har en dårlig dag når du blør neseblod 5 ganger på en dag og "gråter" materie....)

Nå er det stort sett hosten som er igjen. Pluss noe voldsomt med svettetokter utpå natta. (Kan det være overgangsalderen som er kommet fort og gæli? )Ikke vondt i lungene, men luftrøret er overarbeidet og sårt og det samme er halsen. Og så virker det som om jeg har svelget luft som har satt seg fast et sted nedi systemet. Aner ikke om det går an, men det kjennes som luftknuter står litt i veien av og til når jeg svelger. Mulig det er en slags muskelkrampe etter hosteanfallene?

Fæl var'n i allfall, denne her. Ikke ofte jeg blir så sjuk så lenge.

Nå er kjøttsuppa inntatt og svettetokt unnagjort. Men det er kanskje ikke så rart at man svetter etter 4 skåler (ikke så veldig store) med glovarm suppe med rikelig pepper og løk i. Godt var det i allfall. Tror ullpleddet og jeg skal prøve en liten middagshvil - hvis det ikke bare ender med hosthosthost det også.

Tråden bør kanskje flyttes og omdøpes til "sjuklingtråden"?
Svar med sitat
Gammel 19.12.11, 16:55
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Muligens virker "risposen". I natt sov jeg faktisk mesteparten av natta (for første gang på en uke) og det virker som om noe av gørra driver og løsner. Nå skal Fruens suppe straks tilberedes.
Svar med sitat
Gammel 19.12.11, 23:46
Tanja sin avatar
Tanja Tanja er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Fana, Bergen
Meldinger: 4,660
Standard

Når jeg begynner å bli forkjølet eller få noe halsonde av noe slag bruker jeg å drikke masse kokt vann med masse sitron og litt sukker. Funker bra!
Jeg drikker forøvrig helst bare tevann på jobb, drikker sjelden kaffe, men noen ganger har jeg en tepose i vannet mitt.
Kokt vann smaker faktisk godt etter å ha drukket det noen ganger, og det skal være rensende.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:57.