Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Alternativ > Heksedoktoren

Heksedoktoren Her kan vi legge inn kjerringråd og andre tips.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14.04.12, 16:55
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,401
Standard Sølvpuss?

Hjelp, jeg har noen enkle ørepynter (øh, hva blir egentlig flertallsform av ørepynt, det er jo ikke akkurat "øredobber" heller?) av sølvtråd som er bøyd i geometrisk mønster.

Før i verden fantes det jo sånn "sølvpussdypp" som man kunne dyppe sølv i og så ble det blankt igjen, men har ikke sett sånt på ca. 100 år.

Jeg ser liksom ikke for meg at jeg kan pusse de der med vanlig sølvpuss og fille, da ender jeg med en sølvtrådball passende som leketøy for katten jeg ikke har.... Kommer jo til å bøye og krølle alt om jeg prøver det.
Gammel 14.04.12, 17:19
Vesleheksa Vesleheksa er offline
Banned

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 853
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cara Vis post
Hjelp, jeg har noen enkle ørepynter (øh, hva blir egentlig flertallsform av ørepynt, det er jo ikke akkurat "øredobber" heller?) av sølvtråd som er bøyd i geometrisk mønster.

Før i verden fantes det jo sånn "sølvpussdypp" som man kunne dyppe sølv i og så ble det blankt igjen, men har ikke sett sånt på ca. 100 år.

Jeg ser liksom ikke for meg at jeg kan pusse de der med vanlig sølvpuss og fille, da ender jeg med en sølvtrådball passende som leketøy for katten jeg ikke har.... Kommer jo til å bøye og krølle alt om jeg prøver det.
Det finnes fremdeles...spør hos gullsmeden..
Men er det dårlig legering i sølvet kan det blir matt..Det opplevde jeg med en bunadsølje..den måtte leveres inn og pusses om igjen for hånd av gullsmeden....
Svar med sitat
Gammel 14.04.12, 20:06
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,144
Standard

Ja, sånn dyppe-greie finnes ennå. Ikke lenge siden jeg kjøpte det.

MALU
Gammel 14.04.12, 20:33
Fru-Larsen
Guest

Meldinger: n/a
Standard

http://www.kjerringrad.com/soelvpuss-121.html

Hva med å prøve dette???? Ikke prøvd jeg da!
Svar med sitat
Gammel 14.04.12, 21:26
Heidi sin avatar
Heidi Heidi er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 514
Standard

Det flytende pussemiddelet fungerer fint (som oftest) men tingene må ikke ligge for lenge i væsken. Det skal bare dyppes i noen sekunder i slengen. Ellers får du en gulaktig hinne/farge på sølvet.
Oksydert sølv må ikke dyppes, da oksyden vil gå bort. Kultuperler/ferskvannsperler og enkelte stener tåler heller ikke dette.

Blir det ikke bra, er det riktig som Vesleheksa sier, at du kan levere det inn hos gullsmeden å få det oppusset der. Da blir det som nytt.

Heidi
Gammel 14.04.12, 22:53
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Heidi Vis post

Blir det ikke bra, er det riktig som Vesleheksa sier, at du kan levere det inn hos gullsmeden å få det oppusset der. Da blir det som nytt.

Heidi
Er bare et par måneder siden jeg kjøpte dem og da var de nypussede hos gullsmeden. Vil bli mange besøk der i så fall. Får gå og spørre etter sølvpussemiddel en lørdag det passer sånn.
Gammel 15.04.12, 11:51
azi azi er offline
Godt kjent

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 916
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Cara Vis post
Er bare et par måneder siden jeg kjøpte dem og da var de nypussede hos gullsmeden. Vil bli mange besøk der i så fall. Får gå og spørre etter sølvpussemiddel en lørdag det passer sånn.
Jeg bruker kun en sølvpussefille. Den pusser fint og du bruker ikke noe annet middel. Kjøpes på gullsmed. Veldig enkelt og kjapt.
Svar med sitat
Gammel 15.04.12, 13:47
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av azi Vis post
Jeg bruker kun en sølvpussefille. Den pusser fint og du bruker ikke noe annet middel. Kjøpes på gullsmed. Veldig enkelt og kjapt.
De er for tynne, jeg tør ikke gni på dem. Det er derfor jeg må ha noe flytende.
Gammel 15.04.12, 18:40
Heidi sin avatar
Heidi Heidi er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 514
Standard

Hvis de blir stygge så fort Cara, så har det nok med legeringen å gjøre.
Et lite tips for å bevare de fine litt lengre, kan være å legge dem i syrefrie pose med "lynlås", når du ikke bruker dem. Noen ganger reagerer legeringer forskjellig fra person til person. Dvs. atnoen opplever at smykker blir stygge ganske fort, mens på andre er de like fine hele tiden. Akkurat det er det lite å gjøre med, dessverre.
En annen mulighet er å gå til en gullsmed å få ørepynten rhodinert. Dvs. at det blir lagt et tynt lag med hvittgull utenpå, men da holder de seg i fargen.
Men det koster litt da, så da må det jo være ørepynt du virkleig liker....

Ang. kjerringråd.....hvis du har sølvtøy som bare er litt misfarget, så kanskje det kan hjelpe. Men det kan også bli en gulaktig hinne/farge på det.
Pussemiddel fra gullsmeden er nok det beste i lengden.
Har prøvd aluminiumsfolie med salt på i vannbad, fungerte utrolig dårlig.
Ble bare dobbel jobb for meg.

Heidi
Gammel 15.04.12, 19:03
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Heidi Vis post
Hvis de blir stygge så fort Cara, så har det nok med legeringen å gjøre.
Et lite tips for å bevare de fine litt lengre, kan være å legge dem i syrefrie pose med "lynlås", når du ikke bruker dem. Noen ganger reagerer legeringer forskjellig fra person til person. Dvs. atnoen opplever at smykker blir stygge ganske fort, mens på andre er de like fine hele tiden. Akkurat det er det lite å gjøre med, dessverre.
Jepp, vet. På meg er det umulig å bruke forgyllete smykker, de blir svarte på et øyeblikk. Egentlig tåler jeg bare rent gull over lengre tid. Men den sølvørepynten henger så mesteparten av det som oksideres er ikke i kontakt med huden i det hele tatt. Det er nok bare vanlig gulning. Gidder ikke legge noe voldsomt med penger i å bevare dem, ettersom de kostet bare 150 kroner eller så, men jeg liker dem så hvis gullsmeden har "dypp i" sølvpuss så er nok det rette slaget.

Hva er forresten sølvsmykker legert med, er det nikkel og muligens litt krom? (Bare sånn ut av ren nysgjerrighet. )

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:29.