Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Sorg

Sorg En delt sorg, er en halv sorg. Noen ganger kan det hjelpe å få det ut.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01.06.16, 09:38
Ingse Ingse er offline
Fersk

Medlem siden: Nov 2015
Meldinger: 97
Standard I sjokk

Jeg må bare dele dette med noen da jeg føler ingen andre har det på samme måte. Jeg er en veldig følsom person, og det at folk går bort pleier jeg ikke alltid å takle så bra. Når folk dør av f.eks. sykdom eller alderdom, hvor man har vært "klar over" at personen skal dø så takler jeg det mye bedre enn om folk velger selv å gå bort. For dersom det er først nevnte så vet jeg at det var det beste for dem. Men når folk dør brått så blir jeg i sjokk, og sliter med søvn osv. Dette er spesielt når folk har selv valgt å gå bort. Jeg blir reagerer slik selv om det f.eks. bare er en bekjent som jeg til og med aldri har snakket med.

Det går som oftest greit på dagtid, men når kvelden treffer inn og jeg skal sove så kommer alle tankene strømmende. Jeg prøver veldig hardt å ikke tenke på det, men tankene presser seg frem uansett. Følelsen jeg får er på en måte at jeg er redd, synes det er fryktelig guffent. Stikker i hele kroppen, hjertebank, trist og kald følelse i kroppen og klarer rett og slett ikke å fokusere på å sove. Har hatt det slik før, første gang tok det godt over et halvt år før det gikk over, gangen etter tok det litt over 2 uker. Da ble jeg i tillegg healt to ganger på noen få dager noe som hjalp veldig. Nå er jeg i tillegg i en periode hvor jeg er nødt å sove mye da jeg har eksamener. Har nylig fått vite om dødsfallet, og håper det snart går over. Når de ubehagelige følelsene kommer så er det akkurat som at jeg blir redd de, får på en måte panikk for jeg ønsker ikke å ha det slik.

Er det noen som har hatt det slik før? Hva gjorde dere for å bli kvitt det, evt noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller noen som vet hvorfor jeg reagerer som jeg gjør, for å være helt ærlig så vet jeg ikke det helt selv.
Svar med sitat
Gammel 01.06.16, 16:09
Maya70 Maya70 er offline
Godt kjent

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 298
Standard

Hva er det du tenker som du ikke vil tenke?
Svar med sitat
Gammel 01.06.16, 16:43
wander sin avatar
wander wander er offline
Superbruker

Medlem siden: Feb 2014
Meldinger: 2,224
Standard

Jeg kan ikke svare på noen av de andre tingene du spør om der, men jeg har kanskje tips til å få det til å gå over.

Du sier at du prøver hardt for ikke å tenke på det, men det man fokuserer på det er jo det man tenker og føler på.

Christie Sheldon har en øvelse som heter "Ball of light" som er fin. Du ser for deg en ball foran deg som du fyller med de fargene som er fine og gode for deg, og så legger du inn alle de fine ordene du klarer. Glede, kjærlighet, takknemlighet, vennlighet, vennskap og/eller andre ord du ser på som gode ord. Og når du har fylt ballen opp så mye du vil så velger du å "legge den inn" i hjertet ditt. (Jeg pleier å bruke denne for å sende ballen til personer, men det går på det samme når du skal gjøre det for deg selv vil jeg tro)

Du kan også be hjelperne og englene om hjelp. Fokuser på det du vil ha (ikke det du ikke vil ha). Hvis du vil bli kvitt frykten så tenker du at du er trygg og har det behagelig.

F.eks "Jeg ber hjelperne og englene om å gi meg trygghet og ro og varme og kjærlighet. Takk." Og så fortsetter du med det til du føler deg trygg.

En tredje ting du kan gjøre er å se for deg at auraen din blir større og større rundt deg og omslutter deg og så rommet ditt og så huset ditt. Og så ber du om at bare det fine og positive får være inne i auraen din.
Gammel 01.06.16, 17:01
Ingse Ingse er offline
Fersk

Standard

Tusen takk Wander! Jeg skal prøve rådene dine :-) Håper jeg får en god nattesøvn i natt :-)
Svar med sitat
Gammel 01.06.16, 17:31
Ingse Ingse er offline
Fersk

Standard

Skjønner bare ikke hvorfor jeg tar det sånn innover meg. Kunne virkelig ønske at jeg ikke hadde det sånn!! Føler det er veldig unormalt
Svar med sitat
Gammel 01.06.16, 22:05
Flora sin avatar
Flora Flora er offline
Superbruker

Medlem siden: Feb 2014
Sted: Jupiter
Meldinger: 1,089
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingse Vis post
Skjønner bare ikke hvorfor jeg tar det sånn innover meg. Kunne virkelig ønske at jeg ikke hadde det sånn!! Føler det er veldig unormalt
Jeg tror ikke det finnes noe som er unormalt, vi alle har forskjellige måter å reagere på ting. Jeg har selv tenkt på mine reaksjoner som unormale når det har kommet til enkelte situasjoner, men så har jeg snakket med andre om det og de har følt akkurat det samme. Tror det er mer slik at vi mennesker generelt er veldig forsiktige når det kommer til å snakke om følelser som berører ting som ikke skal "snakkes om".

Virker som det er ganske gufne følelser du bærer på - håper det snart går over for din skyld :-)
Gammel 08.06.16, 15:55
Terra_ sin avatar
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Medlem siden: Mar 2016
Meldinger: 647
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Ingse Vis post
Jeg må bare dele dette med noen da jeg føler ingen andre har det på samme måte. Jeg er en veldig følsom person, og det at folk går bort pleier jeg ikke alltid å takle så bra. Når folk dør av f.eks. sykdom eller alderdom, hvor man har vært "klar over" at personen skal dø så takler jeg det mye bedre enn om folk velger selv å gå bort. For dersom det er først nevnte så vet jeg at det var det beste for dem. Men når folk dør brått så blir jeg i sjokk, og sliter med søvn osv. Dette er spesielt når folk har selv valgt å gå bort. Jeg blir reagerer slik selv om det f.eks. bare er en bekjent som jeg til og med aldri har snakket med.

Det går som oftest greit på dagtid, men når kvelden treffer inn og jeg skal sove så kommer alle tankene strømmende. Jeg prøver veldig hardt å ikke tenke på det, men tankene presser seg frem uansett. Følelsen jeg får er på en måte at jeg er redd, synes det er fryktelig guffent. Stikker i hele kroppen, hjertebank, trist og kald følelse i kroppen og klarer rett og slett ikke å fokusere på å sove. Har hatt det slik før, første gang tok det godt over et halvt år før det gikk over, gangen etter tok det litt over 2 uker. Da ble jeg i tillegg healt to ganger på noen få dager noe som hjalp veldig. Nå er jeg i tillegg i en periode hvor jeg er nødt å sove mye da jeg har eksamener. Har nylig fått vite om dødsfallet, og håper det snart går over. Når de ubehagelige følelsene kommer så er det akkurat som at jeg blir redd de, får på en måte panikk for jeg ønsker ikke å ha det slik.

Er det noen som har hatt det slik før? Hva gjorde dere for å bli kvitt det, evt noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller noen som vet hvorfor jeg reagerer som jeg gjør, for å være helt ærlig så vet jeg ikke det helt selv.
Jeg tror vi som er veldig følsomme kan ha det slik fra tid til annen. Noen ganger kan det være lurt å høre med fastlegen om man kan få noe for det mens det pågår. Nervene våre kan virkelig spille oss et puss når vi går på høykant med oss selv og våre følelser. Jeg kan grine bare jeg leser en bok som det er om dødsfall, sykdom eller noe virkelig trist som skjer. Tårene bare renner... Når jeg hører om noen på virkelig som det gjelder det samme med, så kan jeg få tristhet og tårer som presser seg på da også. Og om det er noen av mine nærmeste - folk eller dyr - så blir jeg helt ute av meg og får problemer med å spise og sove og bare kan sitte å skjelve omtrent. Kroppen blir veldig urolig da. Jeg er også av den typen som kan kjenne andres smerte på egen kropp. Det gjør jo ikke saken akkurat bedre. Så du kan si, du er ikke alene. Vi er flere som har det som du, selv om det kan variere litt hvordan vi tar det inn og hvordan kropp og sinn reagerer. Så i ekstra vonde perioder kan kanskje det å gå til fastlegen og be om hjelp være et godt råd. Kjenner til flere som har måttet gjøre det. Noen får medikamenter fra legen og andre igjen kan greie seg med naturmedisin eller noe fra apotek eller helsekost som kan hjelpe på søvn og tynnslitte nerver. Håper du finner noe som kan hjelpe for deg. Og lykke til med eksamen! :-)

Et lite tillegg jeg kom på når jeg skulle legge meg i går kveld... Jeg bruker å ha med en Walkman eller cd spiller når jeg legger meg og hører på cd eller kassett med meditasjon og meditasjonsmusikk. Eller noe annet oppløftende som jeg liker å høre på. Da får tankespinnet noe annet å engasjere seg med. Det fungerer veldig bra de dagene jeg kjenner at jeg nok ikke kommer til å sovne så fort. Har en cd med Sylvia Browne som jeg elsker å høre på. Hun leder lytterne inn i mange forskjellige meditasjoner hvor man møter guider osv. Den er veldig god å høre på for snart sovner man... Og å meditere er veldig fint hvis du orker det. Men det kreves jo litt å få ro på seg til det da. Men det kan være godt når en først gjør det.

Sist endret av Terra_; 09.06.16 kl 12:27
Svar med sitat
Gammel 10.06.16, 12:16
Ingse Ingse er offline
Fersk

Standard

Er veldig godt å høre at det er flere som også har det slik. Det føles rett og slett litt bedre å vite at man ikke er alene. Jeg klarte å komme meg igjennom det mye raskere denne gangen enn de to forrige gangene, heldigvis. Men er bare så fryktelig i det det står på, og det gikk veldig ut over eksamene som jeg hadde :-( Konsentrasjonen var ikke helt med meg, men jeg er hvertfall veldig takknemlig for at de ubehagelige følelsene nå er borte. Synes det er så merkelig at man kan føle så sterke følelser når man ikke kjente vedkommende engang, denne personen som gikk bort hadde jeg aldri snakket med. Og jeg reagerer bare på denne måten hvis de har valgt å gå bort selv. Så jeg skjønner rett og slett ikke selv hvorfor jeg tar slike ting så tungt når jeg aldri har snakket med personen. Er vel bare enkelte av oss som er veldig sensitive for slike ting regner jeg med.

Meditasjon er jeg veldig glad i, og pleier å meditere rundt 20 minutter hver dag (hvis jeg har tid). Det gjør så utrolig godt i kroppen. Men kanskje jeg skal begynne å meditere litt før jeg legger med slik som du Terra foreslo. Høres ut som en veldig god idé :-D

Tusen takk for alle svarene, setter veldig pris på det :-)
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:20.