Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Dagbok

Dagbok Lag din egen dagbok eller trekk dagskort

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12.08.16, 14:17
Vildanden Vildanden er offline
Fersk

Medlem siden: Sep 2015
Sted: Bergen
Meldinger: 77
Standard Vildandens tanker og tolkninger

Jeg samler på tarotkort, orakelkort, lenormandkort og andre slags kort i ulike former og varianter. Jeg har lagt tarot i snart 25 år (woah!), men føler meg fortsatt som en nybegynner Her vil jeg trekke kort og leke med spådommer, men også skrive ned tanker og refleksjoner jeg har rundt stort og smått som har med åndelighet og spåvirksomhet å gjøre.

Jeg har alltid vært sensitiv og leser mennesker instinktivt og intuitivt, jeg tror ikke jeg kan la være å plukke opp følelser og tankeformer og informasjon i auraen, det blir som å slutte lukte eller sense temperaturendringer med huden, det er en del av meg og å stenge av blir som å amputere eller blokkere den frie flyten som kjennetegner god helse og et balansert sinn.

Men det at jeg er åpen og var og suger informasjon inn som en svamp, betyr ikke at jeg alltid tolker alt korrekt. Det betyr ikke at jeg slipper å sile og skille mellom eget og andres, at jeg kan la være å ta ansvar for meg selv og hva jeg lar påvirke meg, eller ikke. Alt jeg ser, ser jeg gjennom meg selv. Det er ikke noe sånt som en objektiv klarsynt.

Men la meg presisere, om jeg ser et symbol, for eksempel en giftering som kastes, så er den objektive måten å håndtere synet å formidle det som det vises, uten å analysere, uten å tolke, uten å legge til eller trekke fra. Det kan riktignok være både rett eller galt å formidle bilder så direkte og uten tolkning, alt etter hvem som skal få budskapet. For om jeg gir budskapet til en person som er mentalt og emosjonelt i krise, så vil tolkningen vedkommende selv gjør være farget deretter, og kan i verste fall påvirke utfallet, i den retningen vedkommende forestiller seg, selv om det IKKE var det beste valget, eller det bildet var ment å uttrykke.

Det jeg forsøker å si er at det finnes ikke EN korrekt måte å lese/spå og formidle informasjon til mennesker på, fordi hver situasjon er forskjellig, hver lesning er unik og hvert menneske representerer en helt ny utfordring og mulighet. Den som leser og veileder har et ansvar både for hvordan ting formidles, være bevisst egne fallgruver og svakheter, men også å være klar over hvilke forutsetninger den som leses har for å forstå budskapet, og gjøre mest nytte ut av det. Det er ikke bedre eller verre å gjøre tingene slik eller sånn, det handler alltid om å bruke egne ressurser og evner på den måten som gagner den man leser best, ut i fra hva vedkommende søker og trenger for å få det bedre med seg selv og livet sitt.

Det å lese andre mennesker og komme med fremtidsperspektiver er en oppgave som er fantastisk givende, og samtidig krevende, fordi det innebærer slikt et ansvar, og en innsikt som ikke kan læres gjennom annet enn egne erfaringer. Og det er vanskelig å bruke egne erfaringer som en ressursbank, uten å samtidig dra nissen med på lasset...for å ha nytte av livskompetanse som veileder må healingen vært gjort, aksepten, tilgivelsen og kjærligheten være på plass. Vi må ha pusset linsen, være klar over at vi alltid ser andre gjennom vårt eget filter, men at det ikke trenger å forstyrre klarheten, snarere tvert i mot, så fremt vi har jobbet med oss selv og kan bruke innsikten til å fokusere utsikten, å gjenkjenne mønstrene uten å bli del av de, å fornemme følelsene uten å lide under de, å vekke til live kjærligheten ved å speile den for den som leses. Integritet, ærlighet, selvrespekt og selvaksept er ikke bare veien til bedre selvfølelse, men også til et liv som i større grad reflekterer eksakt det vi vil ha, innerst inne og aller mest. Alle kan ikke være best i alt, men alle kan utvikle kvalitetene som ligger til grunn for lykke og tilfredshet, velvære og flyt. Og ut av det kommer alt det andre...økonomisk frihet, kjærlighetsfylte parforhold, drømmejobbene, nære vennskap, god helse og gleden ved å være seg selv fullt og helt og like det.

Det meste vi ønsker oss i livet er som tråder fra en ball av lengsel som ligger sammentullet i kjernen av den vi en gang ble, når vi vokste ut av oss selv og inn i relasjonene til de rundt oss. Hvem ønsket du aller mest å bli sett, anerkjent og elsket av som barn? Og hva trengte vedkommende av deg (slik du oppfattet det) for å gi deg den følelsen? Måtte du være sterk og selvstendig, eller svak og ettergivende, måtte du være flink, eller måtte du skjule hvor flink du var, måtte du slåss og vise deg tøff, eller måtte du please og smigre og alltid tilfredstille? Alle disse sidene vi dyrket, som følge av lengsel og savn, ble til store byggesteiner i det jeg'et vi til slutt endte opp med. Og søket etter kjærlighet, aksept og anerkjennelse sluttet aldri....men når vi vokste opp fikk det andre navn, andre betydninger...der vi en gang søkte mamma eller pappas respons, søker vi nå drømmemannen/dama, penger, ting, forståelse, bekreftelse og beviser på at vi er gode nok, via ditt eller datt. Vi kan bli besatt av disse trådene, som vi tror vil løse alt, men om vi aldri følger den tilbake til kjernen, vil vi bare vikle oss inn og ut av smerten som ligger skjult i våre ubevisste sinn, på en evig jakt etter lindring og den happy endingen som på det mest urettferdige vis ser ut til å svinne for oss, gang på gang.

Ble mange ord...men jeg kunne skrevet mange flere. Poenget er at jeg spår gjerne folk om nær fremtid, hva som ligger der klart for manifestering, eller ikke, men ikke uten å være fullstendig klar over at fremtiden aldri er skrevet i stein, den er flettet inn i tråder, som krysser og så altfor lett kan slites...og knyttes fast igjen. Vi har allerede skapt morgendagen, den ligger der som et speil av tankene, følelsene og avgjørelsene vi tok i dag, bevisst og ubevisst, og den eneste måten å endre fremtiden er ved å føle annerledes, tenke annerledes, og velge annerledes. De store hendelsene i livet ser ut (for meg) til å være fastlagt, men timingen kommer gjennom tidsvinduer, ikke eksakte tidspunkt. Og vinduene påvirkes av hva vi skaper, hver dag, hele tiden.

Avslutter her, og trekker kort i neste innlegg, ble så mye tekst plutselig
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:02
SummerTime
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Ønsker du å trekke kort for oss på forumet i denne tråden,mulig jeg har misforstått!! Iallefall interessant å lese det du har skrevet.
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:14
Fersk

Standard

Jeg har hatt kortsperre i mange mnd, kanskje fordi jeg har vært utslitt, jeg er ufør pga kroniske helseplager som gjør meg mer eller mindre invalid til tider, er alenemor med flere barn som skal følges opp, trang økonomi og så regner det hele jækla tiden

Jeg mistenker at da jeg ble skapt, inne i mammas slanke, tigerstripede mage, så krysskoblet hjernen ved en feil kontakten mellom humorsenteret og stort sett alle andre de hjernedelene...

Jeg trodde lenger det var en strategi for overlevelse, altså at som traumatisert barn så måtte jeg le for å klare meg. Det viste seg å være feil. Jeg har bare en helt syk humor...sånn uansett.

Anyways..jeg har et slitsomt liv, og jeg vil ikke ha det slik, selv om jeg kan le av det når jeg kollapser på puten om kvelden. Jeg har latt meg overvelde og fortsetter i samme spor, selv om jeg vet bedre, selv om jeg kan bedre. Og det skal jeg forandre nå. Og underveis skal jeg bruke kortene som verktøy, for å se om jeg kan vekke til live kortformen (som betyr at intuisjonen våkner i meg og kortene gir meg svar og ikke bare en storm av spørsmålstegn...)

Jeg kommer til å teste alle stokkene mine, så dette kommer til å bli en lang tråd

Begynner med orakelkort, Doreen Virtue sin Life Purpose -stokk. Trekker to kort, ett på hva som er i fokus nå, og ett på hva som er på vei inn.

Nåtid: Study
Nær fremtid: Teaching

Skriver ikke så mye om betydningene her og nå, men bare min intuitive følelse for kortene. Dette er livskall-kort, det å være en lærer er en av de veiene jeg har, og er på. Men er enda en student, og det vil jeg alltid være, selv når jeg begynner mitt virke som lærer fullt ut. Akkurat nå er fokus på å lese, gjøre research, studere, observere og dokumentere. Det som kommer inn og mot meg er å lære fra meg, og det jeg vil ta for meg er primært knyttet til barn og det indre barnet i oss alle, kreativitet, ubetinget kjærlighet, undring, sensitivitet, lek og healing, jeg er her for å være en inspirator og en rollemodell, ikke en som slenger rundt meg med pekefingre og bestemmer hva som er rett og galt og hvem som burde være og lære hva.

Da jeg stokket kortene kom et kort fra en annen Doreen Virtue stokk opp for mitt indre øye, et kort som handler om tilgivelse og aksept. Jeg tror at noe av det jeg lærer nå, er å gi slipp på fortiden og gjøre det med kjærlighet, og ikke vonde følelser og ubearbeidet sorg. På kortet sitter noen unge jenter rundt en brønn, og de holder rundt hverandre, noe jeg tolker som at tiden er inne for å vise meg selv mer omsorg, og finne brønnen som vil forsyne meg med ny og frisk energi. Tilgi ikke bare andre, men også meg selv, og følelsen av utilstrekkelighet og at jeg aldri er god nok, ut i fra hva jeg forventer av meg selv. Jeg er så opptatt av uselviskhet, men går det for langt vil det ikke være noe annet igjen enn ensomheten i ekkoet fra en tom brønn. Tilgivelse er som å åpne en lukket kran, la det rense smerten bort, og slukke en tørst som har vært skjøvet til side av skyld og skam.

Jeg vil aldri si at den uretten og de vonde handlingene som har vært gjort er ok, men jeg vil erkjenne at det er fortid, og det jeg har lært av det kan ikke bare hindre at det skjer igjen, men også avdekke styrke og innsikt jeg aldri ellers hadde fått. Det aldri slik at noen andres destruktive og negative handlinger gir meg noe godt, det er JEG som transformerer det vonde til noe positivt, det er i MEG makten og kraften og frigjøringen ligger. Ved å tilgi, gir jeg kun slipp på følelsene som holder meg fast i fortiden, ikke minnet eller innsikten hendelsen ga meg. Det er min lønn, for mitt arbeid...og vil ALLTID ligge som en ressurs i meg. Alle som har gått gjennom helvete uten å miste det gode i seg selv, skal aldri takke den som skapte helvetet, men takke seg selv som kom seg gjennom det. Styrke handler aldri om hvor harde vi kan bli, men om hvor sårbare vi har latt oss selv være.

Jeg sliter med tilgivelse, fordi jeg avskyr urettferdighet. Jeg blir så sint, lei meg og skuffet, når det virker som om urett bare får ture frem, og det ikke finnes noen måter å endre det på. Jeg sliter også med å tilgi meg selv, selv om jeg forstår at det aldri var mitt ansvar eller min skyld. Så jeg har noe å lære der, og har lært mye allerede, bare siste uken.

Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:15
Fersk

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av SummerTime Vis post
Ønsker du å trekke kort for oss på forumet i denne tråden,mulig jeg har misforstått!! Iallefall interessant å lese det du har skrevet.
Hei på deg, jeg kan gjerne trekke kort for deg/dere også, fin læring i det, men da må dere være klar over at jeg har vært helt ute med kortene en lang stund, og kan ikke garantere for at det stemmer en plass.
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:17
Tanja sin avatar
Tanja Tanja er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Fana, Bergen
Meldinger: 4,677
Standard

Har du vurdert å gjøre noe mer med skrivingen din, Vildanden?
Gammel 12.08.16, 15:21
Fersk

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Tanja Vis post
Har du vurdert å gjøre noe mer med skrivingen din, Vildanden?
Du tenker på å skrive bok, eller noe sånt? Tja, har tenkt tanken, men føler ikke at jeg har så mye nytt å komme med, finnes ørten bøker der ute om sånne tema som jeg tar for meg, skriver mest for min egen del, for å sette ord på tanker og følelser.
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:27
Tanja sin avatar
Tanja Tanja er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Fana, Bergen
Meldinger: 4,677
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vildanden Vis post
Du tenker på å skrive bok, eller noe sånt? Tja, har tenkt tanken, men føler ikke at jeg har så mye nytt å komme med, finnes ørten bøker der ute om sånne tema som jeg tar for meg, skriver mest for min egen del, for å sette ord på tanker og følelser.
Hva med blogg da?
Gammel 12.08.16, 15:28
SummerTime
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Vildanden Vis post
Hei på deg, jeg kan gjerne trekke kort for deg/dere også, fin læring i det, men da må dere være klar over at jeg har vært helt ute med kortene en lang stund, og kan ikke garantere for at det stemmer en plass.
Tusen takk.Trekk gjerne kort for meg.
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:41
Fersk

Standard

Jeg har store og voldsomme problemer med å spå med Lenormand. Jeg stokker, legger og lurer. Og spår så ofte feil! Liksom, totalt og komplett og ubetinget feil.

Men jeg er ikke den som gir meg!

Trekker 5 kort på økonomien min fremover (3 mnds-perspektiv).

Bukett-Hund-Treet-Solen-Mann

Uhum. Ser jo....bra ut?

Kommer tilbake med tolkning, må lage middag og lese meg opp på betydninger
Svar med sitat
Gammel 12.08.16, 15:42
Fersk

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Tanja Vis post
Hva med blogg da?
Hm...god idè.

Kanskje det?
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:30.