Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Prat i vei

Prat i vei Her kan du ta opp de tema du ønsker. Kan være hva som helst som ikke passer i noen av de andre forumene her.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03.02.18, 18:16
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,614
Standard Thailand

Jeg kunne godt tenke meg å reise til Thailand på ferie, for der har jeg aldri vært. Men så har jeg fått vite at det finnes så mange farlige dyr/insekter der. Blant annet malariamygg, og malaria vil jeg ikke ha. Ikke vaksine mot det heller, for den kan ha stygge bivirkninger.

Og så alle de farlige dyrene da. Giftige slanger kan finnes i både parker og hotellhager, man må se seg godt for. Giftige skorpioner kan finnes overalt, man må til og med sjekke skoene i tilfelle de har krøpet opp i der. I tillegg til en del andre lumske krypdyr som har funnet samme husly. Til og med maurene er giftige, man må ikke ha mat stående fremme på hotellrommet, for da kan de komme i horder.

Så har vi havslangene. De finnes heldigvis ikke inne på stranden, men litt lenger ute der man dykker. Og giften deres er dødelig. Og så har vi parasitter i form av larver som kryper inn i føttene mens man går på stranden, og skaper store betennelser og smerter i beina. Bare for å nevne noe.
Holdt på å glemme giftige maneter, som også kan være dødelige. Og giftige edderkopper. Sikkert noe jeg har glemt.

Men så tenker jeg, jeg har jo snakket med noen som har vært i Thailand, og det har ikke skjedd noe med de. Alt har gått bra.
Men er det noen andre her inne som har vært på ferie i Thailand som har gjort seg noen erfaringer? Trenger jeg å bekymre meg?

Sist endret av Alexx; 10.04.18 kl 16:28
Svar med sitat
Gammel 03.02.18, 22:32
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Medlem siden: Mar 2016
Meldinger: 646
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Så har vi havslangene.
Haha! Alexx, jeg måtte bare si at jeg leste litt feil først og stusset veldig før det gikk opp for meg... leste hageslangene... (trodde først du tullet...)
For øvrig interessant det du spør om så jeg vil også følge tråden da jeg ikke har vært i Thailand.
Gammel 03.02.18, 22:44
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Terra_ Vis post
Haha! Alexx, jeg måtte bare si at jeg leste litt feil først og stusset veldig før det gikk opp for meg... leste hageslangene... (trodde først du tullet...)
For øvrig interessant det du spør om så jeg vil også følge tråden da jeg ikke har vært i Thailand.
Hehe, nei ikke hageslanger. Kunne godt ha vært det i stedet for de andre giftige slangene som vist var å finne overalt. Jeg ble litt skeptisk da, for jeg tenkte ikke på at det var slanger i Thailand. Men sykehusene der nede var visst eksperter på å behandle slangegift, man trengte ikke å vite hvilken slangeart det var en gang. Men når det er sagt, jeg kommer jo til å bli overforsiktig.

Det var tilrådelig å ha med seg en kjepp å jage de bort hvis man traff på noen. Men det positive var at slangene ble redde når de hørte folk komme, så de ville krype sin vei. Og på stranda går ikke jeg barbeint, der blir det sko ja!
Ja, håper noen vil svare på tråden min, det kunne vært interresant! :)
Svar med sitat
Gammel 03.02.18, 23:51
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Standard

Sitat:
Hehe, nei ikke hageslanger. Kunne godt ha vært det i stedet for de andre giftige slangene som vist var å finne overalt. Jeg ble litt skeptisk da, for jeg tenkte ikke på at det var slanger i Thailand. Men sykehusene der nede var visst eksperter på å behandle slangegift, man trengte ikke å vite hvilken slangeart det var en gang. Men når det er sagt, jeg kommer jo til å bli overforsiktig.

Det var tilrådelig å ha med seg en kjepp å jage de bort hvis man traff på noen. Men det positive var at slangene ble redde når de hørte folk komme, så de ville krype sin vei. Og på stranda går ikke jeg barbeint, der blir det sko ja!
Ja, håper noen vil svare på tråden min, det kunne vært interresant! :)
Gammel 07.02.18, 15:09
Sofeline2 Sofeline2 er offline
Fersk

Medlem siden: Jul 2017
Meldinger: 14
Standard

Har aldri vært i Thailand. Men kan forstå frykten din, for jeg er akkurat like skremt av hva som finnes av dyr og krypdyr og insekter. Når det kommer til stranden er det best og bruke badesko når man går på stranda og skal bade. Sanden kan være veldig varm midt på dagen og da brenner man føttene. Badesko eller sandaler om man ikke skal bade.

Når det kommer til nevnte dyr og insekter spør dem du kjenner som har vært der og kommet levende hjem.

Har en bekjent som kommer fra Thailand, og skal spørre henne om jeg treffer på henne.

Skorpioner holdt jeg på å trø på da vi var i Egypt, og det var den giftige..

Forresten drar vi til Kreta, er mer betryggende for meg!
Svar med sitat
Gammel 17.02.18, 23:19
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Standard

Ja, jeg har begynt å revudere Thailand. For man må til og med vaksinere seg mot hepatitt, og jeg tåler ikke vaksiner, så da ser det tynt ut. Godt mulig jeg drar til et tryggere sted, fritt for alvorlige sykdommer og giftige krypdyr.
Jeg vil gjerne komme hel og frisk hjem igjen.
Svar med sitat
Gammel 08.04.18, 18:52
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Standard

Jeg fant ut at det ikke blir noe Thailand-ferie på meg. Det frister ikke lenger. Nå er det til og med brutt ut en rabies-epedemi der nede. Flere menneske er døde etter å ha blitt bitt av hunder og katter med rabies. Får man ikke behandling innen 6 timer dør man. Slike risikofaktorer klarer jeg meg fint uten. Da frister Kanariøynene mye mer midtvinters. Og Hellas på sommeren.

"I Thailand har fire personer omkommet som følge av en rabies-epidemi.

Feriedestinasjoner som Pattaya, Hua Hin og Bangkok er rammet. I Bangkok er seks personer innlagt på sykehus etter å ha blitt rammet av epidemien. Det skriver dansk TV 2.

Mer enn 20 provinser i landet er erklært som «røde soner».

Sykdommen har herjet i Thailand tidligere. I 1980 døde 370 mennesker av viruset. I 2016 var det tilsvarende tallet 14, ifølge dansk TV 2.

Årsaken til rabies-epidemien skal ifølge flere thailandske medier skyldes at antall vaksinerte hunder og katter har sunket med 80 prosent de siste tre årene. Bangkok Post skriver at det har vært uenighet hos landets myndigheter om hvem som skal vaksinere dyrene.

Fakta om rabies

En talsmann sier nå at myndighetene har besluttet å vaksinere opp mot ti millioner hunder og katter i landet i løpet av de neste fem månedene.

Ifølge Statens Serum Institut (SSI) i Danmark kan en infeksjon med rabies-virus føre til dødelig hjernebetennelse.

– Rabies er en meget smittsom sykdom som infiserer nerveceller. Det kan være dødelig, sier Søren Riis Paludan, professor ved universitetet i Aarhus og virusforsker, til Ritzau."

16. mars 2018 14:35 – Oppdatert 16. mars 2018 14:35

Sist endret av Alexx; 08.04.18 kl 19:00
Svar med sitat
Gammel 08.04.18, 19:19
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Standard

Å fydda, så fælt!
Ja, Hellas føles jo mer trygt da, der er det så godt å være
Gammel 08.04.18, 19:25
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Terra_ Vis post
Å fydda, så fælt!
Ja, Hellas føles jo mer trygt da, der er det så godt å være
Ja, helt enig. Kan du anbefale noen fine steder i Hellas? Jeg har vært i Rhodos og noen av de greske øyene, men det er stort sett det.
Svar med sitat
Gammel 08.04.18, 20:58
Romerinne Romerinne er offline
Superbruker

Medlem siden: Sep 2011
Meldinger: 1,359
Standard

Sitat:
Ja, helt enig. Kan du anbefale noen fine steder i Hellas? Jeg har vært i Rhodos og noen av de greske øyene, men det er stort sett det.
Korfu er ei fin øy. Mye grønnere enn de fleste andre øyer.
Kan også anbefale Kreta. Mange fine steder og i tillegg ordentlige byer (hvor det bor folk hele året) og mye interessant historie!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:45.